Talent ontdekken bij je personeel

Gepubliceerd op 5 juli 2019 om 13:41

Toen ik als winkelverantwoordelijke werkte was het een uitdaging om de beste winkel te mogen zijn.

Voor mij was de drijfveer in eerste instantie niet gericht op pure cijfers maar op betrokkenheid en groei bij medewerkers.

Als we iets doen, dan doen we het tip top. Het is zoals een wedstrijd starten met de overtuiging van te gaan winnen. That’s the spirit.

Ook toen startte ik met het geloof van we gaan knallen. Het woord knallen hoort hier zeker thuis, omdat het moed vergt om veranderingen te implementeren.

Je krijgt niks voor niks. Bij veranderingsprocessen zijn er voor- en tegenstanders, dat hoort bij elke veranderingscyclus.

Ik herinner me op de dag van vandaag dat ik slechts twee kassamedewerkers had, die niks liever deden dan aan de kassa zitten.

Hierdoor was ik zelf genoodzaakt om af en toe aan de kassa te gaan staan. Dat is fijn om kennis op te doen maar niet het doel op zich als winkelverantwoordelijke.

Voor mij is een winkelverantwoordelijke een bemiddelaar, een ontdekkingsreiziger met verschillende brillen, om zijn en andere teams te voeden.

Het is boeiend om samen met mensen op pad te gaan, maar nog veel toffer is het om mensen te zien groeien binnen het winkelgebeuren.

Ik zei altijd: ‘ als we winkeltje spelen, dan gaan we ervoor met z’n allen ‘

Wat nog steeds op mijn netvliezen is gegrift zijn de eilanden die ik aantrof. ‘ Dat zit niet in mijn takenpakket, zei men geregeld ‘

Fijn dacht ik, als ik deze bril opzet hoef ik enkel aan mijn winkeltje te denken. Pure waanzin. We zijn allemaal interne klanten van elkaar.

En nog straffer, als we inzichten krijgen in de ander zijn taken, worden we mede- eigenaar van de processen en kunnen we wensen in kaart brengen.

Het bewandelen van leerprocessen binnen mede-eigenaarschap biedt waaiers van kansen om talenten te ontdekken of te laten ontwikkelen.

Beschouw het als een spel met spelregels, dat biedt duidelijkheid en brengt rust. Als men weet waarvoor je staat gaat input veel sneller rollen naar output.

Concreet maakte ik de afspraak om met elke medewerker in dialoog te gaan over, wat kan ik goed, wat zou ik graag nog willen doen en wie zou ik kunnen vervangen als die er niet is.

Wees gerust, in het begin zijn dat geen gemakkelijke gesprekken omdat velen graag gewoon behouden wat is, ook al worden ze er niet gelukkig door.

Ja, we gingen voor groei bij mens en proces en wat bleek, na drie maanden hadden we de beste cijfers en dat bleef zo maand na maand na maand...

Als je als winkelverantwoordelijke iedereen betrekt in het gehele proces door samen door de winkel te stappen en zaken bespreekt vanuit de klant zijn standpunt, dan groeit er iets.

Als je als winkelverantwoordelijke thema’s op tafel legt waar wij over in dialoog mogen gaan, dan groeit er iets.

Als je als winkelverantwoordelijke respect en verantwoordelijkheid vraagt en geeft, dan groeit er iets.

Als je als winkelverantwoordelijke iedereen stimuleert om met oplossingen te komen en in de wij-vorm laat denken, dan groeit er iets.

Als je als winkelverantwoordelijke in dialoog gaat over het kunnen, willen en mogen, dan groeit er iets.

Als je als winkelverantwoordelijke op ontdekking gaat naar talenten, dan groeit er iets als een winnaarsmentaliteit!

www.gofortalent.be

 

Grote groet Kobe


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.